Вінницький міський палац дітей та юнацтва ім. Л.Ратушної

Життєдайної творчості сила

  • Збільшення розміру шрифта
  • Звичайний розмір шрифта
  • Зменшити розмір шрифта
Home Психолог Підлітки. Чому з ними важко?

Підлітки. Чому з ними важко?

Електронна адреса Друкувати PDF

Багато дітей у підлітковому віці сильно змінюються. Ласкаві, спокійні, слухняні раптом перетворюються на некерованих і грубих. Ворожість, замкнутість підлітків лякають і насторожують. Але перш ніж боротися з цим, давайте розберемося в причинах.

Проблем перехідного віку багато: поступово наростає невпевненість у собі, проявляються тривожність, сумніви у власній значущості для батьків та друзів. Підлітки готові бути в положенні «скривдженого, незрозумілого», шукати вихід з важких ситуацій невірними шляхами, часом небезпечними для здоров'я. Часом у них виникають агресивні спонтанні реакції захисту себе навіть у ситуації, коли загрози ніякої немає.

За будь-якою проблемною поведінкою дитини стоять певні мотиви. Причому, одна і та ж поведінка може бути викликана різними мотивами. Наприклад, агресивна поведінка може бути викликана і прагненням до лідерства, і компенсацією підвищеної тривожності. Отже, виховні методи в кожному випадку будуть індивідуальні. Тому в першу чергу необхідно з'ясувати мотиви поведінки, проблеми дитини. Ми зможемо допомогти дитині, якщо вона відчуває і розуміє, що педагоги і батьки розуміють її проблеми і приймають її такою, якою вона є. Тільки тоді дитина буде відкритою для спілкування і захоче змінити свою негативну поведінку. 

Причини та особливості негативної поведінки підлітків: 

1.   Дітям не вистачає уваги дорослих, які вічно зайняті. "Відстань!", "Не лізь!", "Не чіпляйся!", "Набрид!" - часто чує підліток. Сім'я не забезпечує психологічного комфорту, любові, підтримки, і підлітки прагнуть до лідерства серед своїх однолітків.

2.   Високий рівень тривожності. У родині неправильно оцінюють можливості дитини: або занижують можливості і здібності ("Нічого хорошого з тебе не вийде! Все одно не зможеш впоратися з цим завданням"), або завищують, коли батьки чекають дуже високих результатів, показують підвищену стурбованість проблемами успішності, а підліток не може відповідати батьківським очікуванням.

3.   Багатьом підліткам важко впоратися зі своїм холеричним темпераментом і акцентуацією характеру. Такі діти порушують дисципліну несвідомо.

4.   Відсутність душевної близькості з батьками веде підлітка з будинку в двір, змушує шукати порозуміння з іншими підлітками чи дорослими. 

Найбільш характерні особливості підліткового віку.

Реакція групування. Підліткам властивий майже інстинктивний потяг один до одного. Так реалізується прагнення до неформального спілкування, до своєї вікової групи, вирішується питання про своє місце в ній. Заборона ж дорослих дружити з тим чи іншим товаришем веде до протестних форм поведінки.

Реакція емансипації. Підліток може, а значить, і повинен проявляти самостійність. Якщо ми будемо весь час намагатися водити його за руку, то зустрінемо іншу характерну реакцією підліткового віку - реакцію емансипації. Чим сильніше затиснутий підліток, тим гостріше його прагнення завжди і скрізь чинити по-своєму. Незвичайні зачіски, одяг, «своя» музика - це виклик дорослим, протест. В цьому випадку, можливо втрачається довіра до всіх дорослих і відкидається все, що пропонується ними, в тому числі і корисне, необхідне для підлітка.

Реакція захоплення. Для становлення своє особистості, підлітку необхідно мати яке-небудь захоплення. Батькам ці заняття можуть представлятися марними, і з об'єктивної точки зору це може відповідати істині. Але для підлітка захоплення завжди викликає позитивне емоційне забарвлення, дає почуття задоволення. Але для того щоб пізнати свої здібності, треба випробувати себе в різних видах діяльності.

Реакція протесту. У незрілих підлітків зустрічаються поведінкові реакції, більш характерні для дитячого віку. Ці реакції протесту різноманітні: відмова від їжі, спілкування, відвідування школи, втечі з дому, агресія до кривдника, псування його речей. У такому разі важливо зрозуміти причини протесту й усунути їх.

Реакція імітації (наслідування). Для підлітка об'єктом імітації часто стають кумири молодіжної моди, зірки шоу-бізнесу та спорту. Підлітки наслідують їх стиль одягу, зачіски, манери, судження, смаки. Реакція імітації стає небезпечною, коли наслідують антигероя, антисоціальну особистість.

Романтичні стосунки з однолітками іншої статі.

  

Батьки повинні пам'ятати, що дитина виховується не тільки і не стільки в процесі проведених спеціально занять, скільки всім укладом життя сім'ї, тієї моральної, духовної, соціальної атмосфери, яка панує в ній, характером і системою взаємовідносин між батьками, та батьками і дітьми. Тут все має значення: як розмовляють батько з матір'ю, що і як вони говорять про оточуючих, свою роботу і товаришів по службі, родичів і знайомих, який порядок підтримується в будинку, як ставляться до своїх обов'язків і багато іншого, з чого складається життя сім'ї.

 

  
 

Статистика

Переглядів змісту : 502013