Вінницький міський палац дітей та юнацтва ім. Л.Ратушної

Життєдайної творчості сила

  • Збільшення розміру шрифта
  • Звичайний розмір шрифта
  • Зменшити розмір шрифта
Home Психолог Віртуальний простір: можливі небезпеки для дітей

Віртуальний простір: можливі небезпеки для дітей

Електронна адреса Друкувати PDF

Діти проявляють підвищену зацікавленість до всього нового, яскравого, вони найбільше піддаються впливу зовнішнього середовища, більш допитливі, ніж дорослі і використовують мережу Інтернет у якості одного з універсальних способів дослідження і пізнання навколишнього середовища. Проте такі психологічні особливості, як недостатня розвиненість саморегуляції, слабкий вольовий і емоційний контроль, імпульсивність поведінки, роблять дітей найбільш вразливими для інформаційних програмно-технічних загроз. Тому увага дорослих до безпеки дітей в мережі Інтернеті є дуже важливою. Діти не можуть реально оцінювати рівень достовірності й безпеки інформації, що містить віртуальний простір.

Однією з найбільших небезпек віртуального простору є комп’ютерна залежність. До неї більше схильні підлітки 11-17 років. У них відбувається втрата відчуття часу, порушення зв’язків  із навколишнім світом, виникає відчуття невпевненості, безпорадності, страху самостійного прийняття рішень і відповідальності за них. Компютерна залежність негативно впливає на особистість дитини, викликаючи емоційну й нервову напругу, проблеми у спілкуванні та порушення соціальної адаптації.

Психологічні симптоми

комп’ютерної залежності:

- гарне самопочуття або ейфорія під час роботи за комп’ютером, і погіршення настрою без нього;

- постійне збільшення кількості часу перебування в мережі Інтернет;

- зневага родиною і друзями (погіршення стосунків);

- відчуття спустошення, тривоги, роздратованості в періоди перебування  поза Інтернетом;

- брехня про свою діяльність близьким;

- проблеми з навчанням.

Фізичні симптоми

комп’ютерної залежності:

- біль в області зап’ястя через тривалу перенапругу мязів;

- сухість в очах;

- головний біль;

- біль у спині;

- нерегулярне харчування;

- зневага особистою гігієною;

- порушення сну.

Небезпечні сигнали-передвісники комп’ютерної залежності:

- навязливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту (сторінку в соціальній мережі);

- очікування чергового сеансу онлайн;

- збільшення часу проведеного онлайн;

- зростання витрат на Інтернет-послуги.

Ознаками комп’ютерної залежності є :

- виникнення проблем в спілкуванні з оточуючими (однолітками, членами родини, друзями);

- намагання приховати реальний час перебування в мережі Інтернет;

- потреба у збільшенні часу онлайн-сеансів.

Слід пам’ятати, що ставлення дитини до комп’ютера та Інтернету формують дорослі на власному прикладі. Батьки повинні, перш за все, вирішити, для чого потрібен родині комп’ютер: для роботи, навчання, спілкування чи тільки для ігор. А, можливо, для того, щоб спрямувати інтереси дитини з небезпеки вулиці в «безпечний» кіберпростір?

У віртуальному світі знімаються заборони і обмеження морально-етичного і соціальних планів. Діти на підсвідомому рівні відсторонюються від фундаментальних речей: необхідності дотримання правил, неминучості покарання за агресивну поведінку і порушення закону. Зацікавленість агресивними іграми призводить до того, що діти можуть спробувати застосовувати подібні методи рішення проблем у реальному житті.

Що ж варто робити батькам, щоб захистити своїх дітей від можливих небезпек віртуального простору?

Очевидно, що зараз неможливо гарантувати стовідсотковий захист дітей від небажаного віртуального контакту. Жодні фільтри ніколи такої гарантії не дадуть. Але ми можемо формувати у дітей навик «безпечної» поведінки в Інтернеті. Як? Проблема відносно «свіжа», але вирішується «старими» методами:

-   Батьки повинні знати чим зайняті їхні діти. Найпростіше розмовляти з дітьми: чим живе, чим цікавиться, які сайти любить відвідувати і чому, з ким дружить, у тому числі, і в Інтернеті.

-  Діти повинні володіти знаннями з ОБЖ. Ми вчимо їх не розмовляти з незнайомцями, ми пояснюємо, що не можна називати незнайомцям свою домашню адресу. Ну, і в мережі все те ж саме. Зараз багато цікавих навчальних ресурсів для дітей створюється з метою навчання безпечній поведінці в Мережі.

 

Останнє оновлення на Середа, 08 травня 2013 19:15  

Статистика

Переглядів змісту : 492194